Violence and discrimination against indigenous adolecent girls in basic education, Chetumal

Authors

Abstract

This article analyzes gender violence, sexual harassment and discrimination in the classroom of an urban school through the experiences of indigenous descents adolescent girls in the city of Chetumal, Quintana Roo. Quantitative and GIS methods were used, with information from the 2010 Population Census to identify the indigenous population in the city, and information from the 2013 Census of Schools, Teachers and Students of Basic and Special Education, were used for the diagnosis and selection of schools. The qualitative analysis was based on information collected through semi-structured interviews and participant observation. The findings  show that female students are exposed to violent and discriminatory behaviors, and that the invisibility of indigenous ancestry is one of the difficulties they encounter to name themselves and pointing out acts of racism and discrimination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yesenia Flota

Licenciada en Relaciones Internacionales por la Universidad de Quintana Roo y maestra en Ciencias en Recursos Naturales y Desarrollo Rural con orientación en Sociedad y Cultura por El Colegio de la Frontera Sur (ecosur), sede Chetumal.

Jorge Enrique Horbath Corredor

Investigador titular C en el Departamento de Sociedad y Cultura de El Colegio de la Frontera Sur (ecosur). Doctor en Ciencias Políticas y Sociales por el Centro de Investigaciones y Docencia en Humanidades del Estado de Morelos (cidhem). Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. S.N.I. nivel 3 del conahcyt.

María Amalia Gracia

Investigadora titular B en el Departamento de Sociedad y Cultura de El Colegio de la Frontera Sur (ecosur). Doctora en Ciencia Social con especialidad en Sociología por El Colegio de México (colmex). Miembro del Sistema Nacional de Investiga- dores. S.N.I. nivel 2 del conahcyt.

Tania Cruz Salazar

Investigadora titular B en el Departamento de Sociedad y Cultura de El Colegio de la Frontera Sur (ecosur). Doctora en Antropología por el Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social (ciesas). S. N. I. nivel 1 conahcyt.

Birgit Schmook

Investigadora titular C en el Departamento de Observación y Estudio de la Tierra, la Atmósfera y el Océano de El Colegio de la Frontera Sur (ecosur). Es licenciada y maestra en Agricultura Tropical por la Universidad de Hohenheim, Alemania, y doctora en Geografía por la Universidad de Clark, Estados Unidos. Ha liderado y participado en numerosos proyectos centrados en las relaciones entre el ser humano, el medio ambiente y el cambio de uso de la tierra.

Published

2023-12-21