Ageing population: discrimination and integral public politics

Authors

  • Óscar Osorio Pérez Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

Population ageing, stereotypes, public policies

Abstract

Experiences learned from the natural aging process are reproduced in a context of economic and social insecurity, which makes extremely elderly people vulnerable to discrimination. Research shows that discrimination against older people is not confined to the socially constructed stereotypes and prejudices towards the elderly, but the source is in conditions of poverty and inequality. Since the living conditions of the elderly are a reflection of the situation of young people, tackling the problem of discrimination need to complement comprehensive public policies that guarantee social security and access to justice for all people. Otherwise, senior will be eternally condemned to suffer the same problems that actually put face to face.

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Author Biography

Óscar Osorio Pérez, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctor en Ciencias Antropológicas por la Universidad Autónoma Metropolitana. Posdoctorado en el Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social (ciesas-golfo). Diplomado en Escritura de textos científicos y literarios, Formación pedagógica, Análisis de la cultura, Filosofía de la educación en América Latina, Teoría e historia de las religiones, Relaciones de género, Historia y hermenéutica del mito. Últimos artículos publicados: “Trascendencia de las creencias religiosas entre adultos mayores en grupos de Alcohólicos Anónimos”, Nómadas. Revista crítica de ciencias sociales y jurídicas, vol. 45, núm. 1, 2015, pp. 133-149; “Rituales de degradación en la práctica docente”, Revista Educación y Desarrollo, Universidad de Guadalajara, núm. 34, 2015, pp. 51-62; “Encrucijadas de la fe. El impacto de la migración y la conversión religiosa en los procesos de construcción de comunidades interculturales”, María Luisa Quintero Soto y Elisa Bertha Velázquez (coords.), Realidades Interculturales: miradas hacia el género y la educación, México: Castellanos editores, 2015, pp. 153-176.

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Published

2018-12-11

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Tema Central

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