Listening comprehension: Assessment and learning

Authors

  • Rosa Margarita Galán Vélez Departamento Académico de Lenguas, Instituto Tecnológico Autónomo de México

Keywords:

oral communication, listening development, lit- eracies, didactic, linguistic competence, academic language 1

Abstract

Listening comprehension is fundamental in the processes of socialization, as well as in the academic and professional development; nevertheless, in Mexico, teachers do not explicitly teach it in the classroom, and its evaluation is just beginning: the Test for Linguistic Skills in Spanish (exhaling, for its abbreviation in Spanish) offered its first performance indicators. In the paper, based on the results of exhaling, it will be exposed how listening could play a protagonist roll in college achievement, as well as in Spanish learning strengthening.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beall, M. L., Gill-Rosier, J., Tate, J., y Matten, A. (2008). “State of the Context: Listening in Education”, The International Journal of Listening, núm. 22, Taylor & Francis Group, LLC, pp. 123-132.

Bentley, S. C. (1997). “Benchmarking listening behaviors: Is effective listening what the speaker says it is?”, The International Journal of Listening, núm. 11, pp. 51-68.

Bostrom, R. N. (1990). Listening behavior: Measurement and application, Guilford FYess, Nueva York.

Brown, G. y Yule, G. (1983). Discourse analysis, Cambridge University Press, Cambridge.

Carter, R., Martínez, R., Adolphs, S. y Smith C. (2013). “Listening to lectures: thinking smaller”, European Journal of Applied Linguistics and TEFL, 1(1), pp. 21-34.

Cassany, D. (2002). Enseñar lengua, Graó, Barcelona.

Cubilo, J. y Winke, P. (2013). “Redefining the L2 listening construct within an integrated writing task: considering the impacts of visual-cue interpretation and note-taking”, Language Assessment Quarterly, octubre, Vol. 10 núm. 4, pp. 371-397.

Dittmann, A. T. y Llewellyn, L. G. (1968). “Relationship between vocalizations and head nods as listener response”, Journal of Personality and Social Psychology, núm. 2, pp. 79-84.

Flowerdew, J. y Miller, L. (2005). Second language listening. Theory and practice, Cambridge University Press, Cambridge.

Galán, R. M. (2014). “La comprensión auditiva en el exhaling”, en R. González Robles (coordinadora), Habilidades lingüísticas de los estudiantes de primer ingreso a las Instituciones de Educación Superior. Área Metropolitana de la Ciudad de México, anuies, México, pp. 189-206.

Geranpayeh, A. y Taylor, L. (2008). “Examining listening: developments and issues in assessing second language listening”, Cambridge ESOL: Research Notes, mayo, núm. 32, pp 2-4.

Gregg, K. (1996). “The logical and developmental problems of SLA”, en W. C. Ritchie y T. K. Bhatia (editores), The handbook of second language acquisition, Academic Press, San Diego.

González Robles, R. (coordinadora) (2014). Habilidades lingüísticas de los estudiantes de primer ingreso a las Instituciones de Educación Superior. Área Metropolitana de la Ciudad de México, Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, México.

Hedge, T. (2000). Teaching and learning in the language classroom, Oxford University Press, Londres.

Hoopingarner, D. (2012). Listening and Speaking Online, Language Learning Center, Michigan State University.

Janusik, L. A. (2007). “Building Listening Theory. The Validation of the Conversational Listening Span”, Communication Studies, Routledge Taylor & Francis Group, Vol. 58, núm. 2, junio, pp. 139-156.

Janusik, L. A. (2002). “Teaching listening. What do we know? What should we know?”, International Journal of Listening, núm. 16, pp. 5-39.

Janusik, L. A. y Wolvin, A. D. (2002). “Listening treatment in the basic communication course text”, en D. Sellnow (editor), Basic communication course annual. American Press, Boston, MA.

Jurado, M. (2014). “Examen de Habilidades Lingüísticas (exhaling)”, en R. González Robles (coordinadora), Habilidades lingüísticas de los estudiantes de primer ingreso a las Instituciones de Educación Superior. Área Metropolitana de la Ciudad de México, anuies, México, pp. 155-188.

King, P. (2007). “Estudio multidimensional de la oralidad a partir de los textos escolares para la enseñanza del inglés como lengua extranjera”, Signos, núm. 40 (63), Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile, pp. 101-126.

Lynch, T. y Mendelsohn, D. (2002). “Listening”, en N. Schmitt (Ed.), An introduction to applied linguistics, Arnold, Londres, pp. 193-194.

Mickelson, W.T. y Welch, S.A. (2012). “Factor Analytic Validation of the Ford, Wolvin, and Chung Listening Competence Scale”, The International Journal of Listening, enero-abril, pp. 29-39.

Mangiante, J. M. y Parpette, Ch. (2011). “Le francais sur objectif universitaire”, Français Langue Étragère, Press Universitaire de Grenoble.

Munguía, Irma (2014). “Comentarios y recomendaciones sobre la enseñanza del español como lengua maternal del Sistema Educativo Nacional”, en R.

González Robles (coordinadora), Habilidades lingüísticas de los estudiantes de primer ingreso a las Instituciones de Educación Superior. Área Metropolitana de la Ciudad de México, anuies, México, pp. 267-283.

Nunan, D. (1999). Second language teaching and learning, Heinle & Heinle Publishers, Boston.

O’Heren, L. y Arnold, W. E. (1991). “Nonverbal attentive behavior and listening comprehension”, International Journal of Listening, núm. 5, pp. 86—92.

Parpette, Ch. (2008). “De la compréhension orale en classe à la réception orale en situation naturelle: une relation à interroger”, Cahiers de l’Association de Chercheurs et Enseignant Didacticiens des Langues Étrangeres vol. 5, núm. 1, pp. 219-232.

Parpette, C., y Mangiante, J. M. (2006). “Le français sur objectif spécifique ou l’art de s’adapter”, en Catellotti, V., Chalabi, H. (editores), Le français langue étrangère et seconde: des paysages didactiques en contexte, L’Harmattan, (Col. Espaces discursifs), pp. 275-282.

Talaván, N. (2010). “Claves para comprender la destreza de la comprensión oral en lengua extranjera”, EPOS, núm. 26, pp. 198-216.

Vandergrift L. (2002). “Developing metacognition in L2 listening comprehension”, Canadian Modern Language Review, núm. 58, pp. 555-575.

Vandergrift, L. (2010). “Researching listening”, en B. Paltridge y Phakiti, B. (editores), Continuum Companion to Research Methods in Applied Linguistics, Continuum, Londres.

Vandergrift, L. (2007). “Recent developments in second and foreign language listening comprehension research”, Language Teaching, núm. 40, pp. 191-210.

Weaver, C. H. (1972). Human listening: Processes and behavior, Bobbs-Merrill, Indianápolis, IN.

Weir, C. J. (2003). “A survey of the history of the Certificate of Proficiency in English (CPE) in the twentieth century”, en Weir, C J y Milanovic, M (editores), Continuity and Innovation: Revising the Cambridge Proficiency in English examination 1913-2002, Studies in Language Testing vol. 15, UCLES/Cambridge University Press, Cambridge, pp. 1-56.

Witkin, B. R. (1990). “Listening theory and research: The state of the art”, Journal of the International Listening Association, núm. 4, pp. 7-32.

Wolvin, A. D. (1989). “Models of the listening process”, en C. V. Roberts y K. W. Watson (editores), Intrapersonal communication processes: Original essays, Spectra, Inc., Nuevo Orleáns, LA, pp. 508-527.

Published

2015-06-26

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.