Cognitive semantics as a reading comprehension tool

Authors

Keywords:

reading comprehension, semantic frame, cogni- tive domain, idealized cognitive model, idiosyncratic contents

Abstract

This work presents some ways in which semantics theory tools can be applied to enhance content comprehension in reading practices when teaching reading and writing courses. In this specific case, the theoretical analysis tools used are semantic frames —that underlie lexical elements—, idealized cognitive models in discourse, and recurrent cognitive processes in linguistic behavoir. Cognitive semantics is the adopted perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María del Refugio Pérez Paredes, Universidad Autónoma Metropolitana Iztapalapa

Doctora en Lingüística por la unam. Profesorainvestigadora en el Departamento de Filosofía.

References

Canale, Michael y Swain, Merril (1996), “Fundamentos teóricos de los enfoques comunicativos” en Signos: Teoría y práctica de la educación, núm. 17, enero-marzo, pp. 54-62.

Cassany, Daniel (1997), La cocina de la escritura, Anagrama, Barcelona.

Cassany, Daniel; Luna, Marta y Sanz, Glòria (2007), Enseñar lengua, Graó, Barcelona.

Croft, William y Cruse, Alan (2008), Lingüística cognitiva, Akal, Madrid.

El País (13 de febrero de 2013), versión electrónica: http://blogs.elpais.com/tormenta-de— ideas/2013/02/colores-del-feminismo.html

Escandell, Victoria (1993), Introducción a la pragmática, Antrophos/ Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid/Barcelona.

Fauconnier, Gilles (1985), Mental Spaces: Aspects of Meaning Construction in Natural Language, mit Press, Cambridge.

Fauconnier, Gilles y Eve Sweetser (eds.) (1996), Spaces, Worlds an Grammar, University of Chicago Press, Chicago.

Fillmore, Charles (1985), “Frames and the Semantics of Understanding, en Quaderni di Semantica 2(6), pp. 222-253.

Fillmore, Charles (1982), “Frame Semantics”. In Linguistic Society of Korea, ed., Linguistics in the Morning Calm, Hanshin, Seoul, pp. 111-138.

Fillmore, Charles (1977), “Scenes-and-frames semantics”, en Antonio Zampolli (ed.), Linguistic structures processing (Fundamental Studies in Computer Sciencie, 5), North Holland, Ámsterdam, pp. 55-81.

Fillmore, Charles y Beryl Atkins (1992), “Towards a frame-based lexicon: the semantics of risk and its neighbours”, en Lehrer, A. y Kittay E. (eds.).

Frames, Fields and Contrasts, Lawrence Erlbaum, Hillsdale.

Goldberg, Adele (1995), Construction. A Construction Grammar Approach to Argument Structure, University of Chicago Press, Chicago.

González, Rosa (coord.) (2014), Habilidades lingüísticas de los estudiantes de primer ingreso a las instituciones de educación superior, Área Metropolitana de la Ciudad de México, Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, México.

Ibañez, Sergio (2004), Estructuras verbales de dos objetos. Hacia una redefinición semántico-sintáctica del fenómeno, tesis doctoral inédita, Universidad Nacional Autónoma de México, México.

Johnson, Mark (1987), The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Reason and Imagination, Chicago University Press, Chicago-Londres.

Lakoff, George (1987), Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind, Chicago University Press, Chicago.

Lakoff, George y Mark Johnson (1980), Metaphors We Live By, University of Chicago Press, Chicago.

Langacker, Ronald (1987), Foundations of Cognitive Grammar, vol. 1: Theoretical prerequisites, Stanford University Press, Stanford.

Langacker, Ronald (1991), Foundations of Cognitive Grammar, vol. 2: Descriptive application, Stanford University Press, Stanford.

Langacker, Ronald (1999), Grammar and Conceptualization, Mouton de Gruyter, Berlín.

Lomas, Carlos (1994), “La educación lingüística y literaria” en Textos de didáctica de la lengua y de la literatura, núm. 1, Graó, Barcelona, pp. 8-17.

Lomas, Carlos y Tusón, Amparo (1998), “Enseñar lengua” en Textos de didáctica de la lengua y de la literatura, núm. 15, Graó, Barcelona, pp. 5-14.

Lomas, Carlos; Osoro, Andrés y Tusón, Amparo (1998), Ciencias del lenguaje, competencia comunicativa y enseñanza de la lengua, Paidós, Col. Papeles de Pedagogía, núm. 13, Barcelona.

Reyes, Graciela (1995), El abecé de la pragmática, Arco/Libros, Madrid (Cuadernos de Lengua Española).

Sánchez Gómez, Elia (2007), Análisis semántico-sintáctico de los verbos del tipo de acusar, tesis de maestría inédita, unam, México.

Schank, Roger y Robert Abelson (1977), Scripts, plans, goals and understanding, Lawrence Erlbaum Associates Hillsdale [ed. esp.: Guiones, planes, metas y entendimiento: un estudio de las estructuras del conocimiento humano, Paidós, Barcelona, 1987].

Published

2015-06-26

Similar Articles

<< < 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.