A model of correction pattern for argumentative essays

Authors

Keywords:

rating scales, analytic rating scales, argumentative texts, high school

Abstract

This paper aims to describe the characteristics of an analytic rating scale that was used to assess 4 041 argumentative essays produced by high school students. These essays are part of a wider research project whose objective was to design an exam (Examen de Habilidades Lingüísticas, exhaling), in order to evaluate the linguistic abilities that high school students have when applying for a university within Mexico City. It follows the theoretical framework of the Marco Curricular Común del Bachillerato. After careful analysis of the complex process for developing this type of scales, we conclude that using the scale itself and sharing this experience might be useful to help students develop a better understanding of what it is expected from them when writing these types of essays and provide teachers with focalized feedback.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Martha Jurado Salinas, Centro de Enseñanza para Extranjeros, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctora en Lingüística por el Colegio de México.

Elsa Viviana Oropeza Gracia, Centro de Enseñanza de Lenguas Extranjera, Universidad Nacional Autónoma de México

Maestra en Lingüística Aplicada por la Universidad Nacional Autónoma de México.

References

Bachman, L. (1990), Fundamental considerations in language testing. Oxford: Oxford University Press.

Bachman, L., & Palmer, A. (1996), Language testing in practice. Oxford: Oxford University Press.

Bargainnier, S. (2003), Fundamentals of rubrics. Pacific Crest (pp. 1-4). [versión digital]

Canale, M. (1983), On some dimensions of language proficiency. In: J. W. J. Oller (Ed.), Issues in language testing research (pp. 333–342). Rowley, MA: Newbury House.

Canale, M., & Swain, M. (1980), Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, 1, 1–47.

Flower, L. (1990), Reading-to-write: exploring a cognitive and social process. Oxford: Oxford University Press.

Galán, R. (2008), Factores en el dominio de la redacción al ingreso en la universidad. Tesis de Doctorado. Universidad Anáhuac: México D. F.

Guía para la redacción de artículos científicos destinados a la publicación. 2ª. ed. Paris, 1983, www5.uva.es/iuu/DownLoads/06_Guia_UNESCO.pdf

Hamp-Lyons, L. (1990), Second language writing: Assessment issues. In: B. Kroll (Ed.), Second language writing: Research insights for the classroom (pp. 69–87). New York: Cambridge University Press.

Hamp-Lyons, L. (1991), Scoring procedures for ESL contexts. In: L. Hamp-Lyons (Ed.), Assessing second language writing in academic contexts (pp. 241–276). Norwood, NJ: Ablex.

Jurado, M. (2014), “El examen de habilidades lingüísticas (EXHALING)”, en Habilidades lingüísticas de los estudiantes de primer ingreso a las instituciones de educación superior del área metropolitana de la Ciudad de México. Rosa O. González (coord.) México: ANUIES.

Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación, http://cvc.cervantes.es/obref/marco/, Centro Virtual Cervantes. Marco de referencia europeo. Consultado el 9 de enero de 2010.

Marco Curricular Común (MCC) para la Educación Media Superior, elaborado por la SEP y decretado en el Diario Oficial de la Federación, 23 de septiembre de 2008. http://www.oei.es/pdfs/reforma_educacion_media_mexico.pdf. Consultado el 15 de abril de 2010.

Messick, S. (1996), Validity and washback in language testing. Language Testing, 13(3), 241-256.

Oropeza, V.; Galán, M.; Jurado, M. y Vázquez, V. (2014), “La expresión escrita y su pauta de corrección”, en Habilidades lingüísticas de los estudiantes de primer ingreso a las instituciones de educación superior del área metropolitana de la Ciudad de México. Rosa O. González (coord.) México: ANUIES.

Nitko, A. J. (2001), Educational assessment of students 3rd ed. Upper Saddle River, NJ: Merrill.

North, B. & Schneider, G. (1998), Scaling descriptors for language proficiency scales. Language Testing, 15(2), 217-263.

Shohamy, E., Gordon, C. & Kraemer, R. (1992), The effect of rater background and training on the reliability of direct writing tests. The Modern Language Journal, 76(1), 28-33.

Weigle, S. C. (2002), Assessing writing. Cambridge: Cambridge University Press.

Published

2014-12-16

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.